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Lehrveranstaltungsübersicht Wintersemester 2016/2017

Bachelor

Volkswirtschaftslehre VI

Arbeitsökonomik - Introductory Labour Economics (70194)

Do. 12:45 - 14:15 in VII-201Pikos, Puhani, Schäfer

Inhalt:

  • Overview of the Labor Market
  • Labor Supply
  • Labor Demand
  • Labor MarketEquilibrium
  • Compensating Wage Differentials
  • Human Capital.

Literatur:

  • Borjas, G. (2013) Labor Economics, 6th edition, Boston et al.: McGraw-Hill.

 

Wirtschaftsforschungsinstitute:

Bemerkungen:

This course is taught partly in English and partly in German. The exam can be answered in either English or German.

Arbeitsökonomik

Bachelor- und Master-Kolloquium Arbeitsökonomik (171508)

BlockveranstaltungPuhani

Inhalt:

Die Betreuung erfolgt themenbezogen auf individueller Basis.

Bachelor- und Master-Kolloquium Bildungsökonomik (171509)

BlockveranstaltungSchnitzlein

Inhalt:

Die Betreuung erfolgt themenbezogen auf individueller Basis.

Bevölkerungsökonomik / Population Economics (171516)

Mo. 12:45 - 14:15 in I-332Jelnov, Pikos

Inhalt:

Die Veranstaltung behandelt ausgewählte Themen mit Demografiebezug. Der wesentliche Fokus liegt hierbei auf einer ökonomischen Analyse der Auswirkungen des »Demografischen Wandels«, der sich in erheblichem Maße in einer veränderten Altersstruktur der Bevölkerung und sich wandelnden familiären Entscheidungsprozessen widerspiegelt. In vielen industrialisierten Ländern (so auch in Deutschland) beobachten wir in den letzten Jahrzehnten das Phänomen, dass die Erwerbsbeteiligung der Frauen relativ niedrig ist, zugleich aber auch wenige Kinder geboren werden. Im Rahmen der Veranstaltung wird die Wirksamkeit familienpolitischer Maßnahmen (z.B. Elternzeit, Erziehungsgeld oder Kinderbetreuungseinrichtungen) hinsichtlich einer Steigerung der Erwerbsbeteiligung von Frauen oder der Fertilität diskutiert. Beide Aspekte spielen wiederum eine wesentliche Rolle vor dem Hintergrund einer alternden Gesellschaft, da sie wichtige Determinanten für die Funktionsfähigkeit sozialer Sicherungssysteme darstellen. Neben den Implikationen einer alternden Gesellschaft für das Renten- und Krankenversicherungssystem sollen ebenfalls die Effekte auf dem Arbeitsmarkt (z.B. Beschäftigungschancen im Alter) sowie Aspekte der politischen Ökonomie diskutiert werden. Ziel der Veranstaltung ist es, den Studierenden ein ökonomisch fundiertes Bild des Phänomens »Demografischer Wandel« zu liefern und aktuelle Forschungserkenntnisse zu vermitteln.

Literatur:

Literatur wird während der Vorlesung bekanntgegeben.

Seminar zur Arbeitsökonomik (171517)

BlockveranstaltungPuhani

Inhalt:

Seminar. Themen und Details werdenauf unserer Internetseite rechtzeitig bekannt gegeben.

Bemerkungen:

Voraussetzung: Grundkenntnisse in Statistik. Veranstaltungsart: Blockseminar während des Semesters; der genaue Termin wird in der Vorbesprechung festgelegt. Leistungsnachweis: Seminararbeit (in englischer oder deutscher Sprache, ca. 12 Seiten + maximal 5 Seiten Anhang), Vortrag (20 min) sowie aktive Teilnahme am Blockseminar. Nähere Informationen werden rechtzeitig auf unserer Internetseitebekannt gegeben.

Bildungsökonomik / Arbeitsökonomik II (171521 / 171551)

Di. 12:45 - 14:15 in I-332Schnitzlein

Inhalt:

Ausgangspunkt der Vorlesung ist die empirische Beobachtung eines positiven Zusammenhangs zwischen Bildung und Einkommensniveau. Ausgehend von dieser Beobachtung werden verschiedene theoretische Modelle (u.a. die Arbeiten von Gary Becker) vorgestellt und diskutiert, die eine Erklärung dieses Phänomens bieten. Im weiteren Verlauf wird die Frage geklärt, ob dieser positive Zusammenhang als kausaler Effekt interpretiert werden kann. In der Vorlesung werden ebenfalls nicht monetäre Renditen von Bildung (z.B. auf Gesundheit) diskutiert. Ebenso werden Fragen im Bereich der Bildungsproduktion und Bildungsfinanzierung theoretisch und empirisch thematisiert.

Literatur:

Literatur wird in der ersten Lehrveranstaltung bekannt gegeben.

 

Bemerkungen:

Hinweis: Es kann nur eine Belegnummer zur Prüfung angemeldet werden.

Bachelor-Studierende WiWi und Master-Studierende WiIng, die das Pflichtmodul "Arbeitsökonomik II" im Rahmen des Vertiefungsfachs Arbeitsökonomik bereits erfolgreich absolviert haben, können über die Belegnummer 171521 "Bildungsökonomik" die Prüfung als fakultatives Modul anmelden, wenn Sie nicht bereits in der Vergangenheit Leistungspunkte über diese Belegnummer erworben haben.

Inequality, Poverty, and Public Policy (171522)

BlockveranstaltungToft

Inhalt:

This course provides an introduction to the empirical analysis of income distribution with particular emphasis on the practical application of theoretical and statistical concepts and on the principles of data analysis. The advantages and disadvantages of different empirical methods, the properties of different inequality and poverty measures, and the basis and significance of different international and German data sets are treated. The role of different income sources and the redistributive effects of government taxes and transfers will be treated in some detail. Throughout the course, concepts will be illustrated with examples of recent international trends in the development of inequality and poverty.

Literatur:

to be announced

Bemerkungen:

This course is taught in English. You can answer the exam questionsin German or English.

Seminar zur Bildungsökonomik (171527)

BlockveranstaltungSchnitzlein

Inhalt:

Seminar. Themen und Details werden auf unserer Internetseite rechtzeitig bekannt gegeben.

Bemerkungen:

Voraussetzung: Grundkenntnisse in Statistik. Veranstaltungsart: Blockseminar während des Semesters; der genaue Termin wird in der Vorbesprechung festgelegt. Leistungsnachweis: Seminararbeit (in englischer oder deutscher Sprache, ca. 12 Seiten + maximal 5 Seiten Anhang), Vortrag (20 min) sowie aktive Teilnahme am Blockseminar. Nähere Informationen werden rechtzeitig auf unserer Internetseite bekannt gegeben.

Forschungsseminar (77777 / 171537)

Mi. 14:30 - 16:00 in Sonstiger RaumPuhani

Inhalt:

Im Forschungsseminar stellen Professoren, Mitarbeiter und Doktoranden der Fakultät ihre Arbeiten zur Diskussion. Das Forschungsseminar findet wöchentlich statt.

Im Rahmen des Forschungsseminars können forschungsinteressierte Bachelor-Studierende auch einen Seminarschein erwerben. Dazu muss neben dem Besuch des Forschungsseminars auch eine eigene Studie als Seminararbeit erstellt und vorgetragen werden. Nähere Informationen erteilt das Institut für Arbeitsökonomik.

Bemerkungen:

Ein Aushang sowie die Internet-Seite »Forschung« informieren ab Vorlesungsbeginn über Termine, Referenten und Vortragsthemen. Die Veranstaltung steht auch allen interessierten Studierenden der Fakultät offen, die keinen Seminarschein erwerben.

Labour and Development (171552 / 172852)

BlockveranstaltungJelnov

Inhalt:

Labour markets in Developing countriesThis course aims to introduce the students to theoretical models and empirical researches on labour market in developing countries ranging from middle-income countries mostly in Asia, Eastern Europe and Latin America to low-income countries in Sub-Saharan Africa. It will discuss the similarities and differences in the frameworks used to analyse labour markets between developed and developing economies. Some of these topics (such as family enterprises, surplus labour, geographical mobility, health/nutrition effects on productivity) receive greater attention in developing economies context due to their greater role on the labour market outcomes. Others might have been considered extensively for both developing and developed economies but with some different approaches and results, for example, determinants of schooling and labour market returns to human capital.

Literatur:

Todaro, M. & Smith, S. (2011). Economic Development (11th ed.), Boston: Addison-Wesley

and selected journal articles

Bemerkungen:

This course is taught in English. You can answer the exam questions only in English. Exact lecture dates in Stud.IP.

Data Analytics (170779 / 171179 / 171559 / 172459)

Mi. 11:00 - 12:30 in II-214Jelnov, Puhani, Straub

Inhalt:

Learning Objectives:

This course provides an introduction to data analyticsand to the the statisticalsoftware called Stata. Students should be able to use the software to analyze actual data sets as well as interpret the results from various econometric methods. In terms of assessment, the students are required to carry out their own independent empirical research (term paper/Hausarbeit) from the topics and data provided.

Topics:Introducing to STATACreating and changing variables and graphsIntroducing to the Socio - Economic Panel dataDescribing and comparing distributions (using tables and graphs)Simple and multiple linear regression modelRegression models for categorical dependent variablesLinear panel data models

Literatur:

Literature: Main texts:

Shmueli, G., N.R. Patel undP.C. Bruce (2010)Data Mining for BusinessIntelligence.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Datenanalyse mit Stata, 4. Auflage.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Data Analysis Using Stata, 3rd Edition.

 

Additional literature on STATA:Cameron, A.C. and Trivedi , P.K. (2009 ) Microeconometrics Using Stata.

Econometrics:

Students can refer to any econometric textbook at introductory level such as

Stock, J. and M. Watson (2010) Introduction to Econometrics, 3rd edition. Pearson.

Data:http://www.diw.de/soep/

www.stata.com/datenanalyse/

Bemerkungen:

The assessment of this course is based on an independent empirical analysis in the form of term paper. Each student can choose his/her topic from a pool of topics which will be announced in class. The data required for such analyses will be provided as well.Structure of the term paper:

Introduction to the topic, Methodology, Data, Results and their interpretation, and Conclusion.

Controlling

Data Analytics (170779 / 171179 / 171559 / 172459)

Mi. 11:00 - 12:30 in II-214Jelnov, Puhani, Straub

Inhalt:

Learning Objectives:

This course provides an introduction to data analyticsand to the the statisticalsoftware called Stata. Students should be able to use the software to analyze actual data sets as well as interpret the results from various econometric methods. In terms of assessment, the students are required to carry out their own independent empirical research (term paper/Hausarbeit) from the topics and data provided.

Topics:Introducing to STATACreating and changing variables and graphsIntroducing to the Socio - Economic Panel dataDescribing and comparing distributions (using tables and graphs)Simple and multiple linear regression modelRegression models for categorical dependent variablesLinear panel data models

Literatur:

Literature: Main texts:

Shmueli, G., N.R. Patel undP.C. Bruce (2010)Data Mining for BusinessIntelligence.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Datenanalyse mit Stata, 4. Auflage.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Data Analysis Using Stata, 3rd Edition.

 

Additional literature on STATA:Cameron, A.C. and Trivedi , P.K. (2009 ) Microeconometrics Using Stata.

Econometrics:

Students can refer to any econometric textbook at introductory level such as

Stock, J. and M. Watson (2010) Introduction to Econometrics, 3rd edition. Pearson.

Data:http://www.diw.de/soep/

www.stata.com/datenanalyse/

Bemerkungen:

The assessment of this course is based on an independent empirical analysis in the form of term paper. Each student can choose his/her topic from a pool of topics which will be announced in class. The data required for such analyses will be provided as well.Structure of the term paper:

Introduction to the topic, Methodology, Data, Results and their interpretation, and Conclusion.

Entwicklungs- und Umweltökonomik

Labour and Development (171552 / 172852)

BlockveranstaltungJelnov

Inhalt:

Labour markets in Developing countriesThis course aims to introduce the students to theoretical models and empirical researches on labour market in developing countries ranging from middle-income countries mostly in Asia, Eastern Europe and Latin America to low-income countries in Sub-Saharan Africa. It will discuss the similarities and differences in the frameworks used to analyse labour markets between developed and developing economies. Some of these topics (such as family enterprises, surplus labour, geographical mobility, health/nutrition effects on productivity) receive greater attention in developing economies context due to their greater role on the labour market outcomes. Others might have been considered extensively for both developing and developed economies but with some different approaches and results, for example, determinants of schooling and labour market returns to human capital.

Literatur:

Todaro, M. & Smith, S. (2011). Economic Development (11th ed.), Boston: Addison-Wesley

and selected journal articles

Bemerkungen:

This course is taught in English. You can answer the exam questions only in English. Exact lecture dates in Stud.IP.

Ökonometrie und Statistik

Data Analytics (170779 / 171179 / 171559 / 172459)

Mi. 11:00 - 12:30 in II-214Jelnov, Puhani, Straub

Inhalt:

Learning Objectives:

This course provides an introduction to data analyticsand to the the statisticalsoftware called Stata. Students should be able to use the software to analyze actual data sets as well as interpret the results from various econometric methods. In terms of assessment, the students are required to carry out their own independent empirical research (term paper/Hausarbeit) from the topics and data provided.

Topics:Introducing to STATACreating and changing variables and graphsIntroducing to the Socio - Economic Panel dataDescribing and comparing distributions (using tables and graphs)Simple and multiple linear regression modelRegression models for categorical dependent variablesLinear panel data models

Literatur:

Literature: Main texts:

Shmueli, G., N.R. Patel undP.C. Bruce (2010)Data Mining for BusinessIntelligence.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Datenanalyse mit Stata, 4. Auflage.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Data Analysis Using Stata, 3rd Edition.

 

Additional literature on STATA:Cameron, A.C. and Trivedi , P.K. (2009 ) Microeconometrics Using Stata.

Econometrics:

Students can refer to any econometric textbook at introductory level such as

Stock, J. and M. Watson (2010) Introduction to Econometrics, 3rd edition. Pearson.

Data:http://www.diw.de/soep/

www.stata.com/datenanalyse/

Bemerkungen:

The assessment of this course is based on an independent empirical analysis in the form of term paper. Each student can choose his/her topic from a pool of topics which will be announced in class. The data required for such analyses will be provided as well.Structure of the term paper:

Introduction to the topic, Methodology, Data, Results and their interpretation, and Conclusion.

Operations Management / Produktionswirtschaft

Data Analytics (170779 / 171179 / 171559 / 172459)

Mi. 11:00 - 12:30 in II-214Jelnov, Puhani, Straub

Inhalt:

Learning Objectives:

This course provides an introduction to data analyticsand to the the statisticalsoftware called Stata. Students should be able to use the software to analyze actual data sets as well as interpret the results from various econometric methods. In terms of assessment, the students are required to carry out their own independent empirical research (term paper/Hausarbeit) from the topics and data provided.

Topics:Introducing to STATACreating and changing variables and graphsIntroducing to the Socio - Economic Panel dataDescribing and comparing distributions (using tables and graphs)Simple and multiple linear regression modelRegression models for categorical dependent variablesLinear panel data models

Literatur:

Literature: Main texts:

Shmueli, G., N.R. Patel undP.C. Bruce (2010)Data Mining for BusinessIntelligence.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Datenanalyse mit Stata, 4. Auflage.

Kohler, U. und F. Kreuter (2012) Data Analysis Using Stata, 3rd Edition.

 

Additional literature on STATA:Cameron, A.C. and Trivedi , P.K. (2009 ) Microeconometrics Using Stata.

Econometrics:

Students can refer to any econometric textbook at introductory level such as

Stock, J. and M. Watson (2010) Introduction to Econometrics, 3rd edition. Pearson.

Data:http://www.diw.de/soep/

www.stata.com/datenanalyse/

Bemerkungen:

The assessment of this course is based on an independent empirical analysis in the form of term paper. Each student can choose his/her topic from a pool of topics which will be announced in class. The data required for such analyses will be provided as well.Structure of the term paper:

Introduction to the topic, Methodology, Data, Results and their interpretation, and Conclusion.

Master

Methodenmodul

Angewandte Ökonometrie (173010)

Di. 11:00 - 12:30 in VII-002Thomsen

Inhalt:

  1. Kausalität
  2. Methoden für qualitative abhängige Variableno Modelle für binäre abhängige Variableno Multinomiale Modelle
  3. Zensierte und gestutzte abhängige Variableno Tobit-Modelleo Selektionsmodelle
  4. Faktor- und Clusteranalyse
  5. Modelle für Paneldateno Grundlagen der linearen Panelmodelle

Literatur:

  • Angrist, J. D. andPischke, J. S. (2008).Mostly harmless econometrics: An empiricist's companion. Princeton university press.
  • Cameron, A. C. & Trivedi, P. K. (2005), Microeconometrics – Methods and Applications, Cambridge University Press, Cambridge et al.
  • Wooldridge, J. (2012). Introductory econometrics: A modern approach. Cengage Learning.

Übung zu Angewandte Ökonometrie (173012)

Do. 09:15 - 10:45 in VII-002Jelnov, Straub

Inhalt:

Exercise Applied Econometrics

Forschungsveranstaltungen

 

Forschungsseminar (77777 / 171537)

Mi. 14:30 - 16:00 in Sonstiger RaumPuhani

Inhalt:

Im Forschungsseminar stellen Professoren, Mitarbeiter und Doktoranden der Fakultät ihre Arbeiten zur Diskussion. Das Forschungsseminar findet wöchentlich statt.

Im Rahmen des Forschungsseminars können forschungsinteressierte Bachelor-Studierende auch einen Seminarschein erwerben. Dazu muss neben dem Besuch des Forschungsseminars auch eine eigene Studie als Seminararbeit erstellt und vorgetragen werden. Nähere Informationen erteilt das Institut für Arbeitsökonomik.

Bemerkungen:

Ein Aushang sowie die Internet-Seite »Forschung« informieren ab Vorlesungsbeginn über Termine, Referenten und Vortragsthemen. Die Veranstaltung steht auch allen interessierten Studierenden der Fakultät offen, die keinen Seminarschein erwerben.

Development Economics Colloquium (77781)

Mi. 16:15 - 17:45 in III-115Gassebner, Grote, M. Hübler, Puhani, Steiner, Wagener, Waibel

Inhalt:

Researchers present their recent work on the empirical dimensions and theoretical aspects of development economics.